Fretexposen henter du i Post i Butikk. Den kan stå klar i skapet og fylles med klær etter hvert som du finner ut at noen plagg skal gis videre. Fretexposen er solid og rommer ca 8 kilo med klær. Når posen sendes med Posten vil den gå som returtransport, og det er en miljøvennlig løsning. Hvis du vil lese mer om Posten og bærekraft kan du gjøre det her. Du kan også levere klær i en av Fretexboksene.
Dette høres kanskje ikke ut som et godt råd. Utsettelser kan jo nettopp være noe av grunnen til at det har blitt 359 plagg i skapene. Det kan likevel være greit å se realiteten i øynene; ingen får plutselig lyst til å rydde. Et tips kan derfor være å lage en avtale med seg selv i framtiden. Skriv det inn i kalenderen. Lørdag om to uker settes to timer av til rydding. En avtale med seg selv er like forpliktende som en avtale med andre, så dette er en god start!
Det kan virke ganske overveldende å skulle rydde alle skap på samme dag. Et tips kan være å dele opp jobben litt. Du kan for eksempel velge deg ut to hyller i skapet eller rydde i buksene en dag. Det er ganske overkommelig. Neste gang kan du ta to andre hyller eller alle t-skjortene.
Kategoriene kan være forskjellige. Det viktigste er at du finner kategorier som passer deg og at du har en plan. Når du holder opp et plagg kan du for eksempel velge mellom:
Systemet kan for eksempel være å dele inn t-skjortene i farger. Bruker du hvite og sorte t-skjorter mest, så ha de i to ulike bunker. Et annet system kan være å dele inn etter bruksområder. Du kan for eksempel samle t-skjorter som du ofte bruker under gensere i en bunke og t-skjortene som får god eksponering på sommeren i en annen bunke. Pass på at du vedlikeholder systemet. Det viktigste med et slik system er at det gir deg en oversikt.
For å unngå store ryddesjauer kan dette være en grei regel å leve etter. Kjøper du en ny genser, så må du velge ut en annen genser som legges i Fretexposen.
Ønsker du å gå drastisk til verks, så kan dette være en fin ryddemetode.