Klageadgang er en selvsagt rettighet i Fretex. Dersom ansatte eller andre deltakere ønsker å ta oppforhold de er misfornøyde med, skal dette så langt det er mulig skje gjennom tjenestevei. En kanogså si i fra til noen i virksomheten som har påvirkningsmulighet, beslutningsmyndighet eller ansvarfor de spørsmål eller personer det gjelder.Det er viktig å være oppmerksom på at klageadgang ikke er det samme som å varsle omkritikkverdige forhold. Om varsling, se egen varslingsprosedyre.
Ansatte og tiltaksdeltakere har rett til å klage over forhold man ikke er fornøyd med under arbeid eller i tiltaksforholdet. Som eksempel kan nevnes klage over faglig oppfølging og veiledning,manglende arbeidsutstyr eller fysisk arbeidsmiljø for øvrig m.m. Klage kan rettes til:• Nærmeste leder eller arbeidsleder• Attføringsansvarlig• Avdelingsleder• Verneombud• Arbeidsmiljøutvalget• Tillitsmannsapparatet• Medlemmer i ledergruppen• Daglig leder
For deltakere på tiltak er også Rådgivende utvalg (RU) et alternativ der dette benyttes. I RU erledelsen i virksomheten, attføringsansvarlig og NAV representert. Saksbehandler på NAV kan ogsåvære en naturlig part dersom en ønsker å ta opp forhold en er misfornøyd med.Fretex har for øvrig lagt til rette for å kunne foreta elektronisk innsending av klage på vårhjemmeside www.fretex.no.
Dersom det mottas klager via hjemmesidene sendes disse automatisk til kvalitetssjef i Fretex NorgeAS og daglig leder i det selskapet klagen gjelder. Daglig leder i Fretex Norge AS vil motta kopi avklagen.
Også våre eksterne kunder og samarbeidspartnere har klageadgang. Evt. klage kan gjøres viahjemmesiden www.fretex.no. Bakgrunnen for å gi våre kunder og samarbeidspartnere dennemuligheten, er vårt ønske om stadig forbedring av våre tilbud og tjenester.
I Fretex ønsker vi at alle våre deltakere/ansatte skal ha en forsvarlig og hensiktsmessig klageadgangvedrørende forhold en er misfornøyde med.1. Hensikt og omfang1.1 Hensikten med retningslinjene er å sikre at alle våre ansatte og deltakere på tiltak skal kunnefremføre klager vedrørende forhold i virksomheten.1.2 Prosedyren skal medvirke til at den som klager kan gjøre dette på en trygg og hensiktsmessigmåte.1.3 Prosedyren gjelder for alle sysselsatte i Fretex-gruppen – arbeidstakere og tiltaksdeltakere.2. Ansvar2.1 Hver enkelt sysselsatt/medarbeider er ansvarlig for at prosedyren blir fulgt.2.2 Daglig leder er ansvarlig for at prosedyren gjøres kjent og er tilgjengelig for alle ansatte(personalhåndbok, internett/hjemmesiden, oppslag osv.).2.3 Den som mottar en klage er ansvarlig for å underrette bedriftens ledelse, jf punkt 4.1.2.3. Fremgangsmåte ved klage3.1 Klagen skal være saklig.3.2 Klager skal så langt det er mulig gå via tjenestevei. Det vil si nærmeste overordnede.eksempler kan være arbeidsleder, attføringsansvarlig, avdelingsleder, verneombud,arbeidsmiljøutvalget, tillitsmannsapparatet, medlemmer i ledergruppen eller Daglig leder.3.3 Klagen kan skje skriftlig eller muntlig og anonymt. Hjemmesidene fretex.no kan benyttes idenne sammenheng.3.4 Hvis det benyttes en anonym klage, bør klagen konkretisere tid og hendelse for de anførteforhold så langt dette er praktisk mulig.4. Fremgangsmåte i bedriften ved mottatt klage4.1. Alle våre deltakere på attføring skal ha anledning til ta opp forhold som de anser somkritikkverdige. Dette kan bl.a. gjøres til nærmeste overordnede, attføringsansvarlig eller iRådgivende utvalg.4.2. Alle interne klager skal vurderes av nærmeste overordnede, avdelingsleder og sektorsjef,samt attføringsansvarlig dersom det er deltakere på attføring som klager.4.3 Dersom klager benytter hjemmesidene fretex.no, vil klagen automatisk bli sendt tilkvalitetssjef i Fretex Norge AS og daglig leder i det selskapet klagen gjelder. Daglig leder iFretex Norge AS vil motta kopi av klagen.4.4 Klager skal behandles seriøst og klageren skal alltid få skriftlig tilbakemelding innen rimeligtid. Tilbakemeldingen skal minimum inneholde hvordan saken er behandlet, og hva som bleutfallet.